بررسیبررسی سخت افزار

آشنایی با بانک های حافظه ماژول حافظه (Memory Bank )

بانک حافظه اصلی چیست ؟

بردهای اصلی تعدادی اسلات رم برای نصب ماژول رم دارند که به آنها بانک حافظه میگویند.این بانک ها در بردهای AT از نوع SIMM و در بردهای اصلی نسل بعد از نوع DIMM هستند.

در شکل زیر چهار بانک حافظه از نوع DIMM میبینید.

در کامپیوتر های اولیه ماژول حافظه بر روی برد اصلی به صورت پین لحیم کاری شده بودند و با افزایش حافظه رم میزان فضای زیادی اشغال میشد.
بعدها طرح (SIMM (single in-line memory module مطرح شد که از ۳۰ پین کانکتور استفاده میکردند. در بعضی کامپیوترها بردهای SIMM باید بصورت زوج هائی که دارای ظرفیت و سرعت یکسان باشند، قرار می گرفت, به دلیل این که پهنای باند گذرگاه داده بیشتر از یک SIMM است.

به طور مثال از دو SIMM هشت مگابایتی برای داشتن شانزده مگابایت حافظه بر روی سیستم استفاده می گردد ، هر SIMM میتوانست  هشت بیت داده در هر لحظه ارسال کند حال با توجه به این که گذرگاه داده شانزده بیتی است درصورتی که از نصف پهنای باند استفاده می شده  و این کار مطلوب نیست. و در آینده بردهای SIMM تغییر کردند  و از ۷۲ پین برای افزایش پهنای باند و امکان افزایش حافظه تا میزان ۲۵۶ مگابایت بدست آمد.

به خاطر افزایش سرعت ویندوز و ظرفیت پهنای باند پردازنده ، از بانک های حافظه جدید به نام  (DIMM (dual in-line memory module عرض کردند که دارای ۱۲۸ پین بود. ظرفیت این بردها از ۸ تا ۱۲۸ مگابایت را شامل می شد و به صورت تک هم میوان استفاده کرد.

همچنین بخوانید  هارد چیست (Hard Drive)؟ انواع هارد دیسک

امین نوری

امیدوارم از مطالب سایت استفاده کنید و لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا