رپورتاژ آگهی

نحوه نوشتن پروپوزال های عالی از انتخاب موضوع تا تصویب نهایی

مراحل نوشتن پروپوزال

مراحل نوشتن پروپوزال شامل بخش های مشخصی است که باید هر یک از این قسمت ها از بیان مسئله تا روش تحقیق براساس اصول علمی مشخصی نوشته شود. در انجام پروپوزال عالی باید توجه به این داشته باشید که در صورت تصویب این پروپوزال به عنوان یک طرح پیشنهادی حالا باید در ادامه مراحل پایان نامه، آنچه را که در بخش های مختلف پروپوزال نوشته اید را پیاده سازی نمایید. عدم دانش در مراحل مختلف نگارش پروپوزال منجر به مشکلات بعدی دانشجویان در انجام پایان نامه می گردد. در این مقاله به بررسی مهم ترین بخش های پروپوزال از انتخاب موضوع مناسب و علمی تا نگارش بخش های مختلف آن پرداخته شده است.

https://mehrdadcivil.com/blog/wp-content/uploads/2019/12/InShot_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B4%DB%B0%DB%B5%DB%B2%DB%B8_%DB%B1%DB%B0%DB%B3%DB%B8%DB%B3%DB%B5%DB%B9%DB%B1%DB%B2-780x470.jpg

انتخاب موضوع پروپوزال

انتخاب موضوع پروپوزال در حقیقت همان موضوع انتخابی برای انجام پایان نامه است که در صورت تصویب پروپوزال امکان تغییر آن بسیار سخت و در بسیاری از موارد امکان پذیر نخواهد بود. در نتیجه دانشجویان باید در انتخاب موضوع دقت زیادی را داشته باشند. انتخاب درست متغیرهای و کلمات استفاده شده در عنوان و یا انتخاب روش تحقیق در آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بنابراین انتخاب موضوع اشتباه منجر به انجام اشتباه و صرف زمان بیهوده برای مسیر و فرآیند پایان نامه می گردد. بعد از تصویب موضوع شروع به انجام مراحل پایان نامه می گردد.

بیان مسئله پروپوزال

در بخش بیان مسئله در حقیقت باید مسئله اصلی پایان نامه بررسی گردد. در این بخش باید به بخش هسته اصلی موضوع و اهمیت آن پرداخته شود. تمامی مطالب این بخش باید دارای رفرنس معتبر باشند. پیوستگی بین مطالب و عدم استفاده از جملات غیرمرتبط با موضوع در این قسمت بسیار حائز اهمیت است.

اهداف پژوهش

در این بخش هدف اصلی و سپس اهداف فرعی پایان نامه مشخص می گردد. هدف اصلی و غایی در حقیقت براساس عنوان پایان نامه تعیین می گردد. اهداف فرعی نیز شکستن آن هدف اصلی به اهدافی فرعی یا جزئی می باشد.

فرضیه ها یا سؤالات

در این بخش باید براساس متغیرهای شناسایی شده و ارتباط آن ها با یکدیگر در مقالات خوانده شده، فرضیه های پژوهش به صورت جملاتی خبری عنوان گردد. در نظر داشته باشید فرضیه ها باید در انتهای فصل های ۴ و ۵ بررسی گردد.

همچنین بخوانید  من در ایران با آجر ثروتمند شدم
پیشینه تحقیق در پروپوزال

در این بخش باید مقالات مرتبط و جدید در حوزه پژوهشی عنوان انتخاب شده به صورت خلاصه بیان گردد. تمامی مقالات ارائه شده در این بخش باید مرتبط با عنوان و هدف اصلی پایان نامه گردآوری شده باشد. رفرنس دهی مناسب از جمله موارد ضروری در این بخش است. این قسمت همان مبانی نظری پژوهش است که به صورت کلی بیان می گردد و پیشینه اصلی پایان نامه در فصل دوم براساس تجزیه و تحلیل مقالات پیشین و دسته بندی آن ها ارائه می گردد. به طور مثال برای انجام بهترین پایان نامه مدیریت بازرگانی در کلیه گرایش ها باید پیشینه تحقیق براساس جدیدترین مقالات معتبر چاپ شده در آن حوزه موضوعی و روش تحقیق آن ارائه گردد. در تمامی رشته ها و گرایش ها باید به صورت تخصصی این اصول رعایت گردد.

https://mehrdadcivil.com/blog/wp-content/uploads/2024/08/InShot_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B4%DB%B0%DB%B8%DB%B3%DB%B0_%DB%B2%DB%B3%DB%B1%DB%B4%DB%B1%DB%B6%DB%B1%DB%B8%DB%B0-780x470.jpg

ابزارگردآوری اطلاعات

یکی از بخش های مهمی که در هنگام انتخاب موضوع نیز باید به آن توجه شده باشد، نحوه گردآوری اطلاعات در پایان نامه است. هر پایان نامه ای برای بررسی و تحلیل نیازمند داده ها و اطلاعات است که باید توسط دانشجو یا محقق گردآوری گردد. بدون انجام این بخش دیگر مراحل پایان نامه کپی کاری و یا داده سازی شده می باشد و هیچ ارزش علمی نخواهد داشت. در انجام بهترین پایان نامه مدیریت و روانشناسی و دیگر رشته ها و گرایش های مرتبط به آن ها یکی از بهترین ابزارها برای جمع آوری اطلاعات درست و مبتنی بر واقعیت ابزار پرسشنامه می باشد. این ابزار باید در پرسشنامه مشخص گردد.

مطالعه موردی (جامعه و نمونه آماری)

بخش دیگر پروپوزال نیز مربوط به نحوه جمع آوری اطلاعات و مکان یا گروه مورد آزمایش را بررسی می کند. در این قسمت جامعه کلی و نمونه مورد آزمایش باید براساس عنوان و موضوع مورد بررسی تعیین گردد.کارشناسان و خبرگان نقش اساسی در انتخاب این بخش خواهند داشت.

روش تحقیق

در بخش بعدی پروپوزال باید روش تحقیق انتخاب گردد. مراحل روش تحقیق نیز باید به صورت کلی براساس هدف اصلی پایان نامه تعیین گردد.در نتیجه دانش تخصصی در مورد کاربرد های روش تحقیق برای انتخاب درست آن بسیار حیاتی است. ابزار تجزیه و تحلیل روش تحقیق نیز براساس نوع روش تحقیق تعیین می گردد. نرم افزار آن نیز در بسیاری از پروپوزال ها نوشته می شود.

دوره آموزش پروپوزال

برای آموزش گام به گام پروپوزال از انتخاب موضوع تا نگارش هر یک از بخش های آن یا اطلاعات لازم برای برون سپاری آن به دیگران نیازمند آموزش های تخصصی هستیم. یکی از بهترین دوره های توصیه شده توسط اساتید، دوره تخصصی پروپوزال توسط مهندس مهرداد حمصیان است که در سایت mehrdadcivil.com قرار گرفته است. نحوه برون سپاری پروپوزال به دیگران باید همراه با آگاهی از قبل تعیین شده ای باشد تا دانشجو در ادامه مراحل با مشکلات متعدد و دوباره کاری های ناشی از اتلاف زمان و هزینه کپی کاری یا داده سازی روبرو نگردد. همچنین دوره های آموزش هر یک از فصل هاو انجام پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه نیز در این سایت به صورت تخصصی آموزش داده شده است.البته پروپوزال در اغلب دانشگاه ها برای دانشجویان ارشد نیاز به دفاع ندارد ولی دانشجویان دکتری باید این مراحل را دفاع نمایند.

همچنین بخوانید  انواع تیرآهن هاش H، لانه زنبوری و IPE  در فروشگاه آهن118

https://mehrdadcivil.com/blog/wp-content/uploads/2020/08/InShot_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B3%DB%B0%DB%B7%DB%B0%DB%B9_%DB%B0%DB%B0%DB%B5%DB%B1%DB%B2%DB%B7%DB%B0%DB%B8%DB%B1-780x470.jpg

تفاوت های پروپوزال ارشد و دکتری

در هر پروپوزال در مقطع ارشد و دکتری باید تمامی اصول علمی رعایت گردد. همان این حساسیت ها در انجام پروپوزال و پایان نامه دکتری بسیار شدیدتر و با دقت زیادتری خواهد بود. به طور مثال هر مقاله ای برای بررسی دانشجو دکتری مناسب نخواهد بود و از طرفی کیفیت روش تحقیق انتخابی نیز دارای اهمیت زیادی در پروپوزال دکتری خواهد داشت. اما رعایت اصول علمی در هر بخش از انتخاب موضوع و عدم داده سازی و کپی کاری در انجام پروپوزال و پایان نامه دکتری بسیار گران خواهد بود. چون کیفیت در انجام پروپوزال و پایان نامه دکتری بسیار حائز اهمیت می باشد.

مشاوره، آموزش و انجام پروپوزال و پایان نامه تا جلسه حرفه ای دفاع

جهت مشاوره و انجام صفر تا صد پایان نامه و جلسه دفاع با شماره ارتباطی ٠٩١٣٣٨۶٢٧٧۶ در تلگرام و واتس اپ در ارتباط باشید ؛ جهت پاسخ گویی سریعتر و تخصصی تر ، رشته و گرایش خود را در تلگرام یا واتس آپ ارسال نمایید (اولویت با پیام های تلگرامی است))با تشکر از همکاری شما). با توجه به این که اکثر مشکلات متداول دانشجویان در انجام پایان نامه ناشی از عدم آگاهی و آموزش تخصصی این مراحل علمی می باشد ؛ برای آموزش تخصصی تر هر یک از این این مراحل می توانید با سرمایه گذاری بر روی این دوره های تخصصی پروپوزال، پایان نامه و همچنین دوره جامع آموزشی جلسه دفاع که در سایت mehrdadcivil.com قرار داده شده است، آن ها رو تهیه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا