آموزشطراحی سایت و سئو

سئو داخلی رقابتی برای مشخص شدن برنده نهایی

یکی از مهم ترین شاخه های Seo، سئو داخلی است، سئو داخلی یا On page seo تاثیر بسیار زیادی در موفقیت یک سایت دارد و می توان گفت از مهم ترین عوامل افزایش رنک سایت می باشد. Seo داخلی ریشه و پایه ی هر سایت است و بدون آن سایت نمی تواند رشد کند. اما شاید برای شما سوال پیش باشد که سئو داخلی یعنی چی و چرا اینقدر اهمیت دارد؟

سئو داخلی به عبارت ساده یعنی بهینه سازی تمامی اجزا و عناصر داخلی سایت برای کسب جایگاه و رتبه بهتر در گوگل و یا موتور های جستجوی دیگر. که شامل بهینه سازی محتوا، بهینه سازی برچسب ها، لینک سازی داخلی و.. می شود.

سئو داخلی و خارجی همانند دو مسیر هستند، که باید از هر دوی آن ها عبور کنید، اگر شما فقط راه سئو داخلی و یا خارجی را در پیش بگیرید نمی توانید به نتیجه ی دلخواهی برسید. سئو داخلی در کنار سئو خارجی است که معنی میگیرد و برعکس.

چرا سئو داخلی مهم است؟ سئو داخلی از مهم ترین عوامل در رتبه بندی سایت ها است، و می تواند در میزان اعتبار صفحات وب سایت شما تاثیرات مستقیمی بگزارد و این یکی از مسائلی است که اهمیت این فاکتور را دو برابر می کند.

چرا باید به سئو داخلی اهمیت بدهیم؟

همانطور که در مقاله های قبلی گفته شد، یکی از مهم ترین فاکتور های رتبه بندی سایت ها سئو داخلی است. گوگل دارای ۲۰۰ فاکتور است که از آن ها برای تعیین رتبه بندی سایت ها استفاده می کند که از مهم ترین آن ها Seo داخلی است، و می تواند تاثیر بسیار زیادی در رتبه و جایگاه سایت شما داشته باشد.

سئو داخلی ریشه سایت شما را تشکیل می دهد و به مرور زمان رشد می کند. اما آیا سئو داخلی به تنهایی کافیست؟ خیر شما با Seo داخلی سایت خود را بهینه می کنید اما فاکتور های بسیار زیاد دیگری وجود دارد که شما باید از آن ها استفاده کنید. یکی از مهم ترین فاکتور های دیگر در Seo سئو خارجی یا Off page seo می باشد. که در ادامه با سایت تک تیپ همراه باشید تا بیشتر درباره آن صحبت کنیم.

ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که چگونه می توانیم سئو داخلی سایت خود را انجام دهیم؟ سئو داخلی سایت شامل بهینه سازی عناصر داخلی سایت می باشد که می توان به بهینه سازی محتوا، لینک سازی داخلی، بهینه سازی توضیحات محتوا و.. اشاره کرد. در ادامه با سئو داخلی و انجام آن به صورت قدم به قدم آشنا می شویم.

تاثیر Seo داخلی در رتبه سایت
چرا باید به سئو داخلی اهمیت بدهیم؟

استراتژی تولید محتوا و بررسی کلمات کلیدی هدف (سئو داخلی)

اولین قدم در سئو، استراتژی محتوا است، اما قبل از تولید محتوا باید کلمات کلیدی هدف را شناسایی کنید. کلمات کلیدی هدف دار یعنی کلمات یا محتوایی که هدف اصلی کاربران است و کاربران برای رفع نیاز های خود از آن ها استفاده می کنند. برای مثال برای انتخاب کلمات کلیدی درباره تولید محتوا باید کلمات مترادف و شبیه این را پیدا کنید و با استفاده از ابزار های گوگل و یا ابزار های دیگر میزان سرچ هر کدام را بررسی کنید.

سعی کنید از کلمات طولانی تر در سئو استفاده کنید، طبق آخرین آمار بیش از ۷۵ درصد جستجو های اینترنتی دارای بیش از ۲ کلمه است. شما با این کار شانس دیده شدن خود را بیشتر می کنید و می توانید زودتر به نتیجه برسید. کلمه های کوتاه مانند سئو، محتوا و.. را سعی کنید استفاده نکنید یا حداقل کمتر استفاده کنید چون میزان رقابت در این کلمات به شدت زیاد است.

و شما شاید شانسی حتی برای دیده شدن محتوا یا سایت خود پیدا نکنید، چون بعضی سایت ها به صورت تخصصی در این زمینه ها فعالیت می کنند. و قطعا تجربه بیشتری از سایت های تازه تاسیس دارند و رقابت با آن ها آسان نیست. پس از اینکه کلمات کلیدی هدف را شناسایی و بررسی کردید زمان تولید محتوا می رسد. اما برای اینکه بتوانید Seo داخلی سایت خود را قوی تر کنید باید استراتژی محتوا را درک کنید و طبق آن پیش بروید.

چگونه محتوا تولید کنیم؟
استراتژی تولید محتوا چیست؟

چرا باید محتوا تولید کنیم؟ و چه تاثیری بر Seo داخلی دارد؟

قبل از اینکه وارد مبحث تولید محتوا شویم، شاید این برای شما باشد که چرا باید محتوا تولید کنیم؟ این جمله را شاید شنیده باشید که محتوا پادشاه است اما محتوای بدون هدف و سئو پادشاهی است که هیچ قدرتی ندارد و نمی تواند تاثیری بر بهبود سرزمین خود یعنی همان سایت بگزارد. این جمله زمانی معنی می گیرد که محتوای ما هدف دار باشد یعنی با یک هدف تولید شود و بتواند به سوالات کاربران پاسخ دهد.

همچنین بخوانید  روش های بهبود سئو سایت و جایگاه کلمات در گوگل

استراتژی تولید محتوا، و سئو داخلی بسیار پیچیده است و نمی توان گفت دو یا سه روزه نتیجه می دهد شما باید همیشه محتوای با کیفیت و هدف دار تولید کنید با این کار اعتماد گوگل نسبت به سایت شما بیشتر می شود و به مرور زمان گوگل سایت شما را به عنوان سایت های خوب و هدف دار شناسایی می کند این مسئله سرانجام باعث افزایش رتبه سایت و کاهش رتبه الکسا می شود.

اما چگونه محتوا تولید کنیم؟ محتوای شما باید هدف دار باشد، یعنی شما باید یک هدف معین و مشخص را برای خود ایجاد کنید و در زمینه ی همان هدف محتوا ایجاد کنید. سعی کنید در محتوای خود از جملات پرسشی استفاده کنید تا ذهن کاربران را به چالش بکشید و کاربران بتوانند ارتباط بیشتری با محتوای شما برقرار کنند.

کارهایی که نباید در تولید محتوا انجام دهیم :

  • ۱.استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد
  • ۲. استفاده از تکنیک های کلاه سیاه در محتوا
  • ۳. (مزرعه لینک ها) لینک سازی به صورت نادرست و بیش از حد
  • ۴. کپی از سایت های دیگران
  • ۵. محتوای بسیار کوتاه

چرا نباید از محتوای تکراری استفاده کنیم؟

همانطور که محتوای با کیفیت و هدف دار می تواند سایت شما را زنده نگه دارد محتوای تکراری علاوه بر اینکه از تکنیک های سئو کلاه سیاه به شمار می رود تاثیر مستقیمی می تواند در رتبه و جایگاه سایت شما بگزارد همچنین می تواند باعث کاهش ترافیک سایت شما شود.

سعی کنید از محتوای تکراری استفاده نکنید چون امروزه گوگل می تواند به راحتی محتوای اصلی را از محتوای کپی تشخیص دهد و سایت هایی را که از محتوای تکراری استفاده می کنند به گفته گوگل سایت شما باید برای رفع نیاز های کاربران و پاسخ سوال های آن ها باشد و شما هر کاری که در سایت انجام می دهید باید برای رفع خواسته های کاربر باشد.

استفاده از کلمات کلیدی یش از حد

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا باعث می شود گوگل آن را به عنوان اسپم شناسایی کند، و این مسئله باعث کاهش رتبه سایت شما می شود. علاوه بر این استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی از تکنیک های سئو کلاه سیاه به شمار می رود و به راحتی می تواند باعث از بین رفتن سایت شما شود. سعی کنید در سئو داخلی به صورت درست از کلمات استفاده کنید تا با هیچ مشکلی رو به رو نشوید.

مزرعه لینک ها

یک مزرعه را تصور کنید، که در آن پر از لینک های داخلی و خارجی است، هر جای این مزرعه را نگاه می کنید لینک های داخلی و خارجی می بینید. آیا این مزعه باعث نارضایتی کاربران نمی شود؟ آیا کاربران با دیدن این مزرعه در ثانیه اول آن را ترک نمی کنند؟ لینک سازی یکی از مهم ترین شاخه های سئو است و باید به صورت درست و بهینه باشد. آیا لینک سازی در سئو داخلی تاثیر دارد؟

لینک سازی درست بهینه محبوبیت شما را در گوگل بیشتر می کند، اما برعکس مزرعه لینک ها در محتوا فقط باعث کاهش محبوبیت و افزایش بانس ریت سایت می شود که به مرور زمان این مسئله باعث از بین رفتن سایت می شود. و می تواند سایت شما را از بالاترین جایگاه به پایین ترین جا بکشاند اما برعکس لینک سازی بهینه می تواند سایت شما را از پایین ترین جایگاه ها به بالاترین آن ها بکشاند. حالا انتخاب با شماست..

کپی از سایت های دیگران

کپی از سایت های دیگر، در ابتدا اعتبار سایت شما را کاهش می دهد سپس باعث کاهش ترافیک وب سایت شما می شود و در نهایت باعث کاهش رتبه سایت می شود. گوگل اعلام کرده است با سایت هایی که از محتوای کپی استفاده می کنند برخورد می کند و این سایت ها دیگر نمی توانند محبوبیت در گوگل پیدا کنند و به سئو داخلی و خارجی سایت شما لطمه می زند و باعث کاهش محبوبیت چشمگیر آن در گوگل می شود.

شما باید محتوایی تولید کنید که سایت های دیگر از آن کپی کنند، یعنی محتوای بسیار با کیفیتی را تولید کنید که سایت های دیگر آن را کپی کنند نه شما از سایت های دیگران. سعی کنید محتوای خود را برای کاربران تولید کنید چون در کوتاه مدت نتیجه ای دراز مدت خواهید گرفت.

اما برای اینکه در ابتدا دیده شوید باید کمی صبر کنید هیچ کس نمی تواند یک شبه یا یک روزه به جایگاه اول گوگل برسد پس صبر کنید و مطمئن باشید که روزی دیگران از سایت و محتوای وب سایت شما کپی می کنند و سایت شما در رتبه های اول گوگل خواهد بود.

محتوای کوتاه و تاثیر آن بر سئو داخلی

محتوای کوتاه تاثیر بسیار زیادی در رتبه یک سایت می گذارد، طبق گفته گوگل محتوا حداقل باید دارای ۵۰۰ کلمه باشد و اگر کمتر از این مقدار باشد گوگل به آن توجه ای نمی کند و نمی تواند جایگاه مناسبی را در گوگل کسب کند. اما برعکس محتوای طولانی مانند یک موشک برای سایت عمل می کند و می تواند در مدت زمان زیاد تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی را در سایت شما بگزارد.

همچنین بخوانید  بیت تورنت چیست (BitTorrent) و چگونه از تورنت استفاده کنیم ؟

گوگل از محتوای طولانی بسیار لذت می برد و برای آن ها بسیار ارزش قائل است، اما به شرطی که محتوا برای کاربران باشد نه گوگل. محتوا مانند موشک برای در وب سایت شما عمل می کند و می تواند به مرور زمان تاثیرات فوق العاده ای را در تمامی اجزا و ساختار سایت شما بگذازد. اما قبل از تولید محتوا باید سوخت آن را تعیین کنید یعنی باید محتوای با کیفیت و هدف دار ایجاد کنید.

در مقاله های قبل درباره ارزش محتوای طولانی با مثالی بسیار جالب صحبت کردیم که می توانید برای مطالعه از محتوای استراتژی سئو و محتوا استفاده کنید. هر چی از ارزش محتوا و به ویژه محتوای طولانی بگیم باز کم گفتیم ارزش محتوا آن هم محتوای طولانی اینقدر زیاد است که می تواند در عرض یک ماه جایگاه سایت شما را تغیر دهد به خاطر هیم است که گوگل بسیار زیاد به این مسئله اهمیت می دهد و برای آن ارزش خاصی قائل است.

بهینه سازی عناصر داخلی سایت (برچسب های هدر)

برچسب های هدر شامل کد های HTML هستند، که برای نعیین عنوان های صفحات وب سایت شما استفاده می شود. شامل انواع تگ ها می شوند که شامل تگ های H1، H2، H3، H4، H5، H5، H6 می شوند. تگ H1 برای عناوین اصلی و مهم سایت استفاده می شود و باید در هر صفحه از وب سایت فقط یک بار استفاده شوند. یعنی از نباید بیش از یک بار در محتوا یا هر صفحه از وب سایت شما استفاده شده باشد.

البته گوگل اخیرا اعلام کرده است، تگ H1 تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت ها ندارد و مانند گذشته این تگ مهم نیست. اما باز هم می توانید از آن استفاده کنید اما این معیاری برای رتبه بندی سایت به شمار نمی رود. اما در Seo داخلی تاثیراتی می تواند داشته باشد.

<h1>Page Title</h1>
<h2>Page Title</h2>
<h3>Page Title</h3>
<h4>Page Title</h4>
<h5>Page Title</h5>
<h6>Page Title</h6>

لینک سازی داخلی

لینک سازی از مهم ترین معیار های رتبه بندی سایت ها می باشد، لینک سازی داخلی بسیار مهم است اما باید به صورت بهینه از آن استفاده کنید. یکی از مهم ترین تکنیک ها در سئو داخلی لینک سازی است، اما چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

سعی کنید با استفاده از کلمات مرتبط با مضوع محتوای خود لینک سازی کنید، و به صفحه آن محتوا لینک بدهید. شما با این کار اعتبار صفحات سایت خود را افزایش می دهید و کاربران می توانند بهتر با محتوای وب سایت شما ارتباط بر قرار کنند. و این باعث می شود میزان بانس ریت وب سایت شما کاهش پیدا کند که بسیار در رتبه سایت شما تاثیر دارد.

اما شاید برای اولین بار است که کلمه بانس ریت را می شنوید، بانس ریت یعنی میزان دفع کاربر از وب سایت شما. به عبارتی ساده تر یعنی تعداد دفعاتی که کاربران وب سایت شما را در نگاه اول ترک می کنند این تعداد با درصد هایی مشخص می شود.

که این درصد هر چه قدر کمتر باشد یعنی شما موفق تر بوده اید و اگر این درصد زیاد باشد یعنی تعداد کاربرانی که از وب سایت شما خارج می شوند زیاد است و باید سعی کنید این مشکل را برطرف کنید چون مخاطبان و کاربران زیادی را از دست خواهید داد.

لینک سازی داخلی در کنار لینک سازی خارجی سئو داخلی و خارجی را در بر می گیرد، یعنی شما با استفاده از لینک سازی به صورت داخلی و خارجی تا حدود زیادی سئو داخلی و خارجی وب سایت خود را انجام داده اید و باید به روی عوامل دیگر تمرکز کنید.

Anchor Text (متن لنگر)

انکرتکست ها کلماتی هستند که شما به صفحات دیگر لینک می دهید. انکرتکست ها به صفحات سایت هدف سیگنال هایی ارسال می کند که این سیگنال ها به گوگل کمک می کند تا محتوای سایت شما را بهتر ایندکس کند. برای مثال اگر از کلمه ی یادگیری سئو برای انکرتکست استفاده کنیم این صفحه تبدیل به یک صفحه قدرتمند و هدف مند می شود اما نباید در استفاده از آن زیاده روی کنید.

انکرتکست ها می تواند تاثیر بسیار زیادی روی وب سایت شما بگذارد، اما باید به صورت درست و بهینه استفاده شوند اگر بیش از حد از انکرتکست ها استفاده کنید شاید گوگل آن صفحه را به عنوان یک صفحه اسپم شناسایی کند. پس بهتر است به صورت درست و بهینه از انکرتکست ها استفاده کنیم تا دچار مشکلی در وب سایت خود نشویم.

چرا باید از انکرتکست ها استفاده کنیم؟
تاثیر متن لنگر در سایت و سئو

بهینه سازی تصاویر سایت و تاثیر آن بر Seo داخلی

تصاویر بزرگ ترین مقصر صفحات آهسته هستند! بهترین راه حل برای مشکل بهینه سازی تصاویر سایت است. بهینه سازی تصاویر تاثیر مستقیمی را می تواند در سرعت صفحات سایت شما بگزارد حتی می تواند سرعت صفحات را تا چند برابر افزایش دهد. ابزار ها و سایت هایی بسیار زیادی وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای فشرده سازی تصاویر وب سایت خود استفاده کنید که از بهترین آن ها می توان به Squoosh و optimizilla اشاره کرد.

همچنین بخوانید  چگونه شبکه های اجتماعی درآمد کسب می کنند؟

سعی کنید از تصاویر های با کیفیت و دارای حجم بالا استفاده نکنید، چون می تواند سرعت صفحات سایت شما را به شدت کاهش دهد. سعی کنید از تصاویر کم حجم تر در محتوا یا وب سایت خود استفاده کنید تا راحت تر صفحات و عناصر داخلی سایت شما بارگذاری شوند.

استفاده از تگ Alt در تصاویر

متن Alt، یا جایگزین شامل توضیحاتی درباره تصاویر هستند که زمان بارگذاری تصاویر نمایش داده می شوند. اما چرا باید از تگ جایگزین در تصاویر وب سایت خود استفاده کنیم؟ امروزه درصد عظیمی از محتوا در تاصویر قرار گرفته اند، یعنی تصاویر های بسیار زیادی مانند محتوا در گوگل نمایش داده می شوند و هر کدام از تصاویر بیانگر موضوعی است که این متن آن را توضیح می دهد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد، کلمه ای را در گوگل سرچ کرده اید و بعد وارد قسمت تصاویر شده اید و با مجموعه ی بزرگی از تصاویر رو به رو شده اید. این تصاویر هر کدام درباره محتوایی صحبت می کنند و درباره آن توضیح کوتاهی می دهند و شما با دیدن آن می توانید تشخیص دهید که این تصویر درباره چیست. این همان Seo داخلی یا متن Alt است.

استفاده از تگ Alt در Seo داخلی، بسیار مهم است و اینقدر دارای ارزش است که گوگل آن را هم ایندکس می کند. یعنی علاوه بر محتوای وب سایت شما تصاویر آن هم ایندکس و نمایان می شود. سعی کنید در متن Alt تصاویر توضیحاتی را راجب آن تصویر یا محتوا بنویسید و در جای مناسبی از کلمه کلیدی در آن استفاده کنید اما نباید در تمامی تصاویر ها از کلمات کلیدی استفاده کنید.

برچسب های عنوان

برچسب های عنوان شامل کد هایی هستند که عنوان صفحات را مشخص می کنند. هر صفحه از سایت باید شامل یک عنوان توصیفی منحصر به فرد باشد. سعی کنید در صفحه اصلی سایت خود از برچسب عنوان استفاده کنید تا برای شناسایی صفحات سایت خود به گوگل کمک کنید و گوگل بهتر آن را ایندکس کند. عنوان اصلی را به صورت یونیک وارد کنید و از وارد کردن عنوان های طولانی پرهیز کنید.

بررسی کلمات کلیدی

همانطور که در مقاله های قبلی هم گفته شد، بررسی کلمات کلیدی موضوع بسیار مهمی در Seo است، و می تواند تاثیر بسیار زیادی در سرنوشت یک سایت بگزارد. شما قبل از اینکه محتوا تولید کنید باید کلمات کلیدی هدف را شناسایی کنید تا بتوانید در ابتدا از نیاز های کاربران آگاه شوید سپس برای رفع نیاز های آن ها تلاش کنید.

ممکن است شما برای یک کلمه کلیدی بهینه سازی بسیار خوبی را انجام داده باشید اما اگر آن کلمه سرچ نداشته باشد در گوگل و کاربران به دنبال ان نباشند یعنی تمامی زحمات شما به هدر رفته است. چون برای کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید کاربری وجود ندارد و نمی تواند مخاطبی را به سمت سایت شما هدایت کند.

اما شما می توانید با استفاده از ابزار هایی که در این زمینه فعالیت می کنند کلمات کلیدی هدف را شناسایی و انتخاب کنید. یکی از بهترین ابزار ها برای شناسایی کلمات کلیدی هدف ابزار Google Webmasters می باشد که توسط گوگل ایجاد شده است و رفتار های کاربران را در مقابل وب سایت شما تجزیه و تحلیل می کند و آمار های آن را نشان می دهد.

اما یک ابزار دیگر هم وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید، ابزار Kwfinder ابزاری تخصصی برای بررسی سرچ و میزان کلمات کلیدی است که اطلاعات بسیار مفید و مهمی را در اختیار شما قرار می دهد و به شما برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی کمک زیادی می کند. بررسی کلمات کلیدی علاوه بر Seo داخلی در سئو تاثیر بسیار زیادی دارد.

پیدا کردن کلمات کلیدی هدف دار
چرا باید از کلمات کلیدی هدف دار استفاده کنیم؟

کلام آخر

سئو مسئله ای بسیار پیچیده و دشوار است، که امروزه به یک رقابت جهانی تبدیل شده است. همه تلاش می کنند از دیگری بهتر باشند اما کسی بهتر خواهد بود که بتواند بهتر نیاز های کاربران را درک کند. Seo داخلی دارای ابعاد مختلف و پیچیده ای است که تا آن ها را درک نکنید نمی توانید نتیجه ی خوبی را بدست آورید اما اگر می خواهید سئو را یادبگیرید از همین امروز شروع به یادگیری کنید.

و مطمئن باشید در آینده ای نه چندن دور شما به یک سئوکار ماهر و حرفه ای تبدیل خواهید شد اما فراموش نکنید که باید برای رسیدن به اهداف خود بجنگید. برای اینکه به موفقیت برسید ابتدا باید سختی ها را پشت سر بزارید. به امید روزی که شما هم جزء بهترین های سئو باشید.

امیرعلی مهرآرا

نویسنده وبسایت آموزشی خبری تِک تیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا